Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsbeheer | Fair Dental

Korte praktijkscan

Deze korte praktijkscan wordt gedaan aan de hand van een vragenlijst en geeft duidelijkheid over hoe uw praktijk er op diverse gebieden voor staat (zoals de toepassing van richtlijnen, radiologie, sterilisatie, logboeken, organisatie beleid, etc.). Hiermee kunt u uw praktijk op korte termijn conformeren aan de huidige richtlijnen en brengt dit uw praktijk een stap verder in de professionalisering op het gebied van hygiëne en infectiepreventie. Deze praktijkscan duurt ongeveer 2 tot 3 uur.

Aan de hand van de uitslag bespreken we gezamenlijk of er vervolgstappen noodzakelijk zijn en zo ja, welke. De uitslag van de scan wordt samen met het team besproken.

Vanuit onze expertise en ervaring kunnen wij u ook begeleiden en ondersteunen in het invoeren van deze maatregelen, omdat juist het overtuigen en instrueren van uw team de grootste uitdaging vormt.

Uitgebreide praktijkscan

Deze uitgebreide praktijkscan houdt in dat we een werkdag meelopen in de praktijk. Hierbij toetsen we uw praktijk volledig aan de WIP-richtlijnen en bekijken we in hoeverre uw medewerkers de richtlijnen toepassen. Het bedrijf wordt doorgelicht op: klantvriendelijkheid, verloop van praktijkprocessen, tevredenheid en klantgerichtheid, routing in de praktijk, hoe financieel gezond uw praktijk is en definiëren van doelen van de praktijk en agendaplanning.

Plan van aanpak
Tijdens deze uitgebreide praktijkscan wordt de praktijk in een dag getoetst aan de richtlijnen, processen, routing, praktijkbeleid, agendaplanning. Verdere analyse doen wij met behulp van interviews, observatie, rondleiding en het bestuderen van beschikbare documentatie. Aan de hand van het resultaat van de scan stellen we een verbeterplan op.

Dit plan, in combinatie met uitgebreide voorlichting en advies in het contact met u of uw personeel, zal uw praktijk naar een hoger niveau tillen.

Vanuit onze expertise en ervaring kunnen wij u ook begeleiden en ondersteunen in het uitvoeren van dit plan, deze maatregelen, omdat juist het overtuigen en instrueren van uw team de grootste uitdaging vormt.

Bedrijfskundige praktijkanalyse

Uw organisatie is continu onderhevig aan veranderingen door omstandigheden binnen en buiten de organisatie. Het is goed om een bedrijfskundige naar uw onderneming te laten kijken.

Wilt u uw praktijkvoering tegen het licht houden, uw financiële situatie uitdiepen, agendaplanning beter beheersen, doelen definiëren om u praktijk naar een hoger niveau te trekken? Of wilt u gewoon advies? Dan kunt u bij Fair Dental een bedrijfskundige praktijkanalyse laten doen. Dit geeft vaak weer een frisse blik op uw organisatie. Wij lichten de praktijk op alle gebieden door en toetsen hoe gezond het bedrijf is, waar u processen kunt verbeteren of veranderen en waar nog ‘winst’ valt te behalen. Aan de hand van het analyserapport kunt u besluiten om een plan van aanpak te laten maken voor verdere acties ter verbetering van uw praktijk.

ISO-9001/HKZ-certificering

HKZ heeft een normenkader gesteld voor tandartspraktijken dat gebaseerd is op de ISO 9001 normen, zodat de kwaliteit genormeerd en toetsbaar wordt. Dit normenkader vormt een kwaliteitssysteem voor praktijken, waarbij het doel is om de kwaliteit van de zorgverlening en ook de kwaliteit van de interne organisatie te verbeteren. Optimale transparantie van kwaliteit kan bereikt worden door certificatie.

Certificatie is dé manier om zichtbaar te maken dat een praktijk intern de zaken goed op orde heeft, dat de cliënt altijd centraal staat en dat de organisatie voortdurend en systematisch werkt aan verbetering van het aanbod. Wij begeleiden praktijken in de voorbereiding op het HKZ certificaat, bij onder meer het opstellen van het kwaliteitshandboek en het implementeren van de diverse eisen in de praktijk.